Latausratkaisut kaikille sähköautoille
Tulevaisuus on energiatehokkaampi ja paikallisesti ympäristöystävällisempi.
SÄHKÖAUTOJEN LATAUSASEMAT
eRange UNO
1 x Type 2 latauspistorasia-
16 A
-
3-vaihe
-
11 kW
eRange IQ
1 x Type 2 latauspistorasia-
16 A
-
3-vaihe
-
11 kW
eRange DUO
1 x Type 2 latauspistorasia-
32 A
-
3-vaihe
-
2 x 11 kW | 1 x 22 kW
Henkilöautoliikenteen sähköistyminen on Suomessa kiihdytyskaistalla – uusia malleja tulee markkinoille jatkuvalla syötöllä.
Uusiutuvalla energiamuodolla ladatulla autolla ajaminen on aina ekoteko. Ajaminen on lähes äänetöntä, ja tankkaaminen on helpompaa kuin perinteinen tankkaus. Suomen kasvava yleinen latausverkosto kehittyy muutoksen myötä jatkuvasti ja kodit, työpaikat sekä liikekeskukset tarjoavat tähän hyvän lisän.
Turvallista ja älykästä latausta
Vaikka lähes kaikki sähköautot on varustettu yksivaiheisella latauslaitteistolla, kannattaa latausjärjestelmän suunnittelussa ennakoida tulevaisuutta ja rakentaa järjestelmä kolmivaiheiseksi. Uusissa sähköautomalleissa käyttövoima-akustojen kapasiteetit ja energiayhteydet ovat entistä suurempia ja näin tarjoten pidempiä matkoja yhdellä latauksella. Latauspisteissä yleisin ratkaisu on seinälle kiinnitettävä latausrasia, jonka latausvirran voi määrittää sähköliittymän kannalta sopivalle tasolle. Latauspiste mitoitetaan käyttäjien lukumäärän, lataustehon tarpeen ja käytettävissä olevan kapasiteetin mukaan.
Ennen latauksen aloitusta latauspistoke lukittuu autoon sekä latauspisteeseen, joten sen käyttö on turvallista. Sähköautoissa on myös paljon älykkyyttä, minkä vuoksi auto sekä latauspistoke ovat jatkuvassa keskusteluyhteydessä keskenään. Tämä lisää turvallisuutta, sillä auton latauslaite kommunikoi latauspistokkeen kanssa maksimi latausvirran sekä latauspisteen kapasiteetin kanssa.
Latausjärjestelmä
Käytämme sähköautojen latausjärjestelmissämme ABB:n latausjärjestelmäratkaisuja. ABB luo pohjan tulevaisuuden älykkäämmälle, luotettavalle ja päästöttömälle liikenteelle, joka on saatavana kaikille ja kaikkialla. ABB tarjoaa ratkaisuvalikoiman, joka kattaa mm. kompaktit, laadukkaat AC-seinärasiat, luotettavat DC-pikalatausasemat toimintavarmalla liitettävyydellä sekä innovatiiviset sähköbussien latausjärjestelmät. Näin muodostuu infrastruktuuri, joka vastaa uuden sukupolven älykkään liikenteen tarpeisiin.
AC-lataus
DC-lataus
Liikehuoneistojen yhteydessä voidaan käyttää pikalatausasemaa. Asemassa on yleensä RFID-kortinlukija, jolla asema tunnistaa käyttäjän kortin ja lähettää tiedot latausoperaattorille. Toinen yleisesti käytetty vaihtoehto on mobiililaite ja web-sivustopohjainen tunnistus. Turvatoimenpiteiden jälkeen lataus käynnistyy automaattisesti. Latausasema syöttää sähköautolle tasavirtaa. Latausaika DC-latauksessa vaihtelee käyttövoima-akuston kapasiteetin, varaustason ja lämpötilan sekä latauslaitteen tehon mukaan, ollen tyypillisesti noin 5-30 minuuttia.
Sähköautojen latausstandardit
Sähköautojen latauspistokkeet, piuhat ja liittimet luetellaan latausstandardeiksi. EU:n standardisoitu latauspistoke on Type 2, mikä soveltuu peruslataukseen. Peruslatauksen teho riittää yleensä tyhjänkin täyssähköauton akun lataamiseen yön aikana. Standardi mahdollistaa myös tulevaisuuden tekniset ratkaisut.
Pikalataus on mahdollista lähinnä julkisilla latausasemilla, joita rakennetaan koko ajan lisää. Julkiset latauspisteet sijaitsevat esimerkiksi pysäköintialueilla, kauppakeskuksissa, huoltoasemilla tai kadunvarsilla. Pikalautauksen standardit ovat CCS2 ja ChaDeMo.
Pidätämme oikeuden hinnanmuutoksiin sekä tarvikepakettien sisältöön tuotteiden saatavuuden mukaan. Hinnaston hinnat voimassa toistaiseksi. Hinnat sisältävät ALV 24 %.